22. juli 2012

22 JULI


Ett år er gått, men vi vil aldri glemme.

Dagen er veldig rar da den er en veldig gledelig dato siden det var den dagen vi fikk Anniken og i dag fyller hun 18 år.
På en annen måte er dagen bare grotesk etter at hele vår verden ble rystet i grunnvollene for ett år siden , og vi mistet masse flotte ungdommer.
 Som Anniken selv sa klokken 12 i går kveld
" Jeg har lyst til å legge ut på facebook JIPPI JEG ER 18 ÅR, men føler ikke jeg kan gjøre det siden så mange har det så vondt i dag "

22 Juli har gjort noe med oss alle , også oss som ikke mistet noen nære denne dagen, for i dag ,  i dag må vi som Christopher Schau sa det "Nå må vi inn dit igjen, inn i det mørkeste rommet"

Vi kjente på masse følelser denne dagen i fjor som jeg aldri har kjent på samme måten.
Først panikk etter bomben, og så det enorme behovet for å vite.
 Vi hadde venner og familie her i bursdags selskap, men tror ikke mye ble sagt. Alle satt foran Tvén i stua eller på kjøkkenet, og så nyhetene om og om igjen.
Det behovet ga seg ikke på mange dager, vi satt klistret foran skjermen og så elendigheten igjen og igjen, det forundrer meg egentlig at vi klarte å ta inn alt....
også den sorgen, den lå der hele tiden som en klump , og vi gråt mange mange ganger om dagen.

Da vi våknet morgenen ettr og fikk antallet døde på utøya, ja da trodde jeg aldri Norge skulle klare å reise seg igjen .

Det var ett bevisst valg fra min side at da rettsaken begynte prøvde jeg egentlig å få med meg minst mulig.

Etterpå hadde jeg fryktelig dårlig samvittighet fordi jeg på ett vis kunne gå videre, mens så mange andre hadde mistet sine nære og kjære denne dagen.
Har fulgt med på det Christopher Schau har skrevet etter rettsaken, og er imponert over hvordan han har klart å formidle følelsene sine.

Alle tanker går til de som har det ekstra tøft i dag, og Anniken ,  Gratulerer med dagen, med ønske om at denne dagen kunne fått være bare din inn i evigheten <3 <3 <3

http://morgenbladet.no/samfunn/2012/kristopher_schau_forbereder_seg_pa_a_rapportere_fra_22_julirettssaken


2 kommentarer:

  1. Så bra skrevet Grethe.
    Håper alt er bra med dere:)
    Hils Anniken og si gratulerer med 18 års dagen.Tenk at de blir så store de barna....
    Feir henne så mye dere kan i dag:)

    -Monica-

    SvarSlett
  2. Takk Monika<3 bursdagsbarnet hilser tilbake :)

    SvarSlett